Sunday, December 30, 2012

Gott Nytt År

Årets sista dagar har jag delvis ägnat åt diverse sorteringsarbeten i AFU. Ett antal högar med äldre nummer av UFO-Aktuellt i UFO-Sveriges tidningslager har reducerats och tidningarna fått sin rätta plats bland hyllorna. Men mesta tiden har jag sorterat tidskrifter, föreningsarkivalier och affischer i D-arkivet. Ibland kan man kanske fundera på om tiden kunde använts bättre, till exempel konkreta fallundersökningar. Men jag ser de förenings- och personhistoriska samlingarna som en väsentlig del av ufologin. Framtidens ufologer och historiker har här en guldgruva att ösa ur. Utan arkiv har vi som bekant ingen historia, bara anekdotiska minnen. Och så hittar jag ofta både trevliga och intressanta dokument. Som förlaget Parthenons alternativa förslag till framsida på Fakta om flygande tefat och deras drivmetoder av Wilbert Smith. Tobias Lindgren tittade in i D-arkivet och tog fotot.


I en tidigare blogg berättade jag om en ny bok, Encounters with Star People. Untold Stories of American Indians. Jag har läst den under helgdagarna och den visade sig vara en spännande och fascinerande dokumentation av närobservationer och kontaktfall. Dr Ardy Sixkiller Clarke, professor emeritus vid Montana State University, har under drygt tjugo år rest runt i USA, Kanada, Mexico, Central- och Sydamerika, Australien, Nya Zealand och intervjuat ufovittnen. För mig var boken extra intressant eftersom huvuddelen av fallen är fysiska kontaktfall. Här finns ingen hypnos eller psykiska budskap utan konkreta fysiska händelser, ofta med flera vittnen.


Clarke har gjort lite samma "resa" som John Keel och dokumenterat vad Keel benämnde silent contactees. Alltså personer som varit med om kontaktupplevelser men inte har något intresse av att gå ut i massmedia eller sprida något budskap. Och som ofta står frågande inför sina upplevelser. Encounters With Star People är första delen i en trilogi och jag ser verkligen fram emot att läsa resterande delar när de kommer ut. Ardy Sixkiller Clarke har även en hemsida med lite information om sina böcker och verksamhet.

Till sist vill jag önska alla bloggläsare Ett Gott Nytt År 2013. Och det gör jag med det vackra jul- och nyårskortet som AFU fått från Tage och Christina Bång i Töreboda.