Monday, March 21, 2011

Emblemen på plats

Har ägnat två dagar åt att sätta upp de flesta av de föreningsemblem från Ulundastugan som vi plockade ner efter styrelsemötet i lördags. Arnold Idebrings emblem pryder nu väggarna i AFU:s A-lokal.


Några kommer kanske också att hamna i D-lokalen där vi har det förenings- och personhistoriska arkivet. Av vad jag hört av mina kollegor så är alla nöjda med mitt inredningsarbete. Och det känns väldigt roligt att konstverken, för det är verkligen konstverk, kan sparas för framtiden.


Som jag berättade i förra bloggen tittade Mats Nilsson och jag i helgen igenom ufomaterial som han hade på UFO-Sveriges kansli. Bland annat fick jag med mig några foton för skanning. Speciellt roligt var det att se ett foto på Anders Liljegren och mig från den ufokonferens som hölls i Stockholm 1982. Den arrangerades av AFU och Föreningen för psykobiofysik med syftet att sammanföra representanter från olika ufoföreningar för att diskutera ufoforskning i Sverige. Tusan så unga vi var på den tiden.

Anders Liljegren och jag på ufokonferens i Stockholm 30 okt 1982

Idag fick jag den nya boken av Philip Imbrogno och Rosemary Ellen Guiley med den fantasifulla titeln The vengeful djinn. Unveiling the hidden agendas of genies. Den är lämpligt nog dedicerad till John Keel. Det var den kontroversielle tidigare redaktören för Flying saucer review, Gordon Creighton, som i många artiklar drog paralleller mellan ufovarelser och den muslimska religionens och folktrons djinner. I Creightons tappning blev det en förvirrande blandning av demontro och konspirationsteorier. Det skall bli intressant att se vad Guiley och Imbrogno gör av det hela. Recension kommer i UFO-Aktuellt om boken är läsvärd.


Och så måste jag säga grattis till Tobias Lindgren, chef för UFO-Sveriges rapportcentral. Efter att länge ha letat lägenhet i Norrköping så flyttar han in i sin nya lya den 1 juni. Hör och häpna men lägenheten ligger precis ovanför AFU:s A-lokal där vi förvarar rapportarkivet.

Tobias Lindgren

Tala om slump eller vad man ska kalla det. Gamle kontaktmannen Sten Lindgren skulle förmodligen sagt att det var styrt av rymdbröderna. Jag nöjer mig med att mera försiktigt konstatera att vi har gudarna med oss. Så välkommen till Norrköping Tobias!

Sist men inte minst ett stort grattis till AFU:s flitige fas3-medarbetare Leif Åstrand som tisdag 22 mars fyller 45 år. Hoppas du får en riktigt skön och trivsam födelsedag Leif.

Leif Åstrand