Sunday, December 5, 2010

Ugglor och ufo

Envisheten har sitt pris. I helgen försökte jag hugga bort en massa is i trapporna till våra arkiv eftersom det är tämligen riskabelt att med kassar i händerna ta sig ner. Men det enda jag lyckades med var att dra på mig en förkylning och ont i ryggen. Så mycket arkivjobb har det därför inte blivit. Däremot en artikel om Desmond Leslie och adamskirörelsen för UFO-Aktuellt.

Sedan mitten på 1990-talet samlar jag på ugglor. Inte uppstoppade alltså men ugglor i keramik, trä, porslin med mera. Det började med att jag i en antikaffär i Uppsala hittade en mycket vacker uggla sittande på en bok. Sedan blev det en vana att leta ugglor på loppisar och antikbodar. Jag fascineras av ugglor av flera skäl. Dels symboliserar de både visdom och mystik, en tilltalande kombination med mina intressen och yrke. Dels är ugglor fascinerande som djur, fulsnygga och gåtfulla. Vid det här laget har jag samlat på mig drygt femtio stycken, lämpligt placerade i mina bokhyllor.


Man kan ju fundera på lustiga samband men faktum är att ugglor och andra fåglar ofta förekommer i ufosammanhang, särskilt berättelser om ombordtagningar. I sin bok Närkontakt skriver Whitley Strieber om en märklig upplevelse dagen efter hans första ufokontakt: "Jag vaknade ungefär som vanligt på morgonen den tjugosjunde men kämpade med en tydlig känsla av obehag och ett helt otroligt men intensivt minne av att ha sett en tornuggla stirra på mig genom fönstret någon gång under natten." (s.27) Strieber och många andra menar att minnen av djur på egendomliga ställen är ett vanligt sätt att blockera traumatiska minnen av till exempel kontakt med ufovarelser. I psykologin kallas företeelsen täckminnen (screen memories).

I ufolitteraturen förekommer också hökar eller falkar på samma sätt. I Mysteriet Uri Geller skriver Andrija Puharich hur han konfronteras med hökar på märkliga ställen: "Några gånger flög en av fåglarna rakt in mot min balkong tills den var några meter ifrån oss; där stod den stilla och ryttlade och såg mig direkt in i ögonen. Det var en unik uppleelse att se in i en höks genomträngande "intelligenta" ögon. Det var då jag förstod att det inte var en jordisk höks blick jag mötte." (s. 124)


En liknande beskrivning ger Lennart Lidfors i Gåvan från stjärnorna där hans vän Marie ideligen konfronteras med något som liknar en falk men som paret kallade för örnen: "Då Marie hade kört knappt två kilometer, kom örnen tillbaka. Den här gången framifrån. Plötsligt var den väldiga fågeln där. Bara några meter framför vindrutan. Hon såg den framifrån, och de skarpa ögonen fixerade henne. Fågeln stod stilla och ryttlade i några sekunder framför bilens vindruta. Så lyfte den, försvann upp bakom biltaket och var borta." (s. 54)


Ovanstående upplevelser visar med all tydlighet att ufo inte är ett enkelt ämne att ge sig in i utan i högsta grad tvärvetenskapligt med många tolkningsmöjligheter. Som ufolog räcker det alltså inte med att kunna lite astronomi och rymdfart utan även ha kännedom om psykologi, parapsykologi, mystik, folktro med mera. När man undersöker ufofenomen kan det alltså vara en god idé att ana ugglor i mossen.