Thursday, August 12, 2010

Synkronicitet

Fem veckors semester är slut så nu får ufojobbet skötas på kvällar och helger. Lite frustrerande förstås när det finns hur mycket som helst som behöver göras på AFU. Det blir till att försöka prioritera projekten. Två personer från Arbetsförmedlingen var på besök på arkivet i dag och imponerades av vår verksamhet. Samarbetet med AF har gått bra och kanske kan det framöver resultera i ytterligare projekt till nytta för AFU.

Jag ägnade ett par timmar år arkivarbete efter jobbet. På plats fanns Sven-Olov Svensson som jobbade sent för att på kvällen kunna gå på fotbollsmatch. Sven-Olov har ett drygt arbete nu med att sortera in de enorma mängder tidskrifter som donerats till AFU från olika håll.

Sven-Olov Svensson iklädd sin supportertröja före matchen

När jag satt och sorterade arkivhandlingar i d-arkivet ringde Clas Svahn och berättade att 91-årige Lennart Kjellsson avlidit. Lennarts far, Henry Kjellsson, skrev böcker och artiklar om forntida teknik. Kunde då inte låta bli att berätta för Clas att jag på mitt jobb på Norrköpings stadsbibliotek i dag fick en fråga om en uppgift i en av Henry Kjellssons böcker. Ett lustigt sammanträffande, vad psykologen Carl Gustaf Jung skulle kalla synkronicitet - synbart meningsfulla sammanträffanden som saknar orsaksmässigt samband.

Men inte nog med det, när jag nämnde sammanträffandet för Clas så visade det sig att han nyss fått ett mail från en ufokollega som tog upp fenomenet synkronicitet. Kanske kan man kalla det dubbel synkronicitet? Makterna spelar sina spratt med oss jordvandrare ibland.

Antalet ufobloggar bara växer runt om i världen. En av de få utländska ufobloggar jag följer i stort sett dagligen är UFOMystic, som bland annat skrivs av den brittisk-amerikanske ufologen Nick Redfern. Bloggen brukar vara snabb med intressanta internationella nyheter och intervjuer.