Friday, July 9, 2010

Värmlandsresa och bok

På tisdagen efter AFU:s golftävling åkte min lady Susanne och jag på en liten semestertur till Värmland. Efter en god lunch på Gustaf Frödings födelsegård Alster landade vi på hotell Bilan i Karlstad. Det är ett utmärkt hotell som tidigare varit fängelse. Som Coop-medlemmar bor vi för halva priset, där också middag på kvällen ingår. Vi fick ett mysigt rum med utsikt över Karlstad.

Susanne vid statyn av Sola i Karlstad

Eftermiddagen och kvällen ägnade vi åt att flanera och upptäcka alla mysiga ställen i solstaden. Onsdagen passade vi på att besöka second-handbutiker och antikvariatet i Karlstad. Jag studsade till när jag fann en liten bok med titeln Järtecken i Värmland. Tyvärr var den inte vad jag trodde utan innehöll små anekdoter om värmlänningar. Men jag fick den för en femma och det var den värd.


I det sköna sommarvädret slog vi oss ned på en uteservering för en kall öl i solskenet. Det vill säga jag drack öl och Susanne vatten. Efter middagen promenerade vi bland annat över den vackra gamla stenbron i Karlstad. Sveriges längsta stenbro. Sola i Karlstad var på sitt allra bästa humör i den sköna sommarkvällen.

Med sina tolv valv är Östra bron i Karlstad Sveriges längsta stenbro

Efter en suverän frukost for vi på torsdagsmorgonen vidare norrut längs Fryksdalen. Vid Östra Ämtervik stannade vi till vid Fryksdalens antikvariat. Jag hittade en bok om Karlstads skulpturer och en diktsamling av den numera bortglömde värmländske poeten Oscar Stjerne. Vidare till Selma Lagerlöfs Mårbacka där vi tittade på utställningen och drack en kopp kaffe med god kaka. Sedan blev det en lång bilresa innan vi som avslutning på semestertrippen åt en fin middag på Vätternterassen, inte långt från Askersund.

Ufologen vid Vätternterassen

Väl hemkomna fann jag i posten till min stora glädje ett ex av min bok om UFO-Sveriges historia. En preliminär upplaga trycktes till riksstämman i Kalmar. Men nu är den riktiga upplagan färdig. Den är korrekturläst av Andrea Hahne (tack), har 31 nya foton (som inte fanns i den första upplagan) och bättre häftning. Stort tack till Clas Svahn och Håkan E. som slitit med boken under sommaren. Nu finns den alltså att beställa från UFO-Sverige.


Fyra veckor kvar av semestern och jag hoppas hinna med en hel del ufojobb. Högarna växer i AFU så det lär bli några arkivdagar framöver.