Thursday, July 29, 2010

Semesterbesökare och hyllbygge

Hade planerat en massa jobb på AFU i dag men hann bara med en del på grund av några trevliga avbrott. När jag kom ner till arkivet vid halv tio-tiden mötes jag av två ufointresserade semesterfirare, Marie Eriksson Johansson och Magnus Johansson, hemmahörande i Örebro. De är på husvagnssemester och passade på att stanna till för ett studiebesök på AFU. Marie har varit ufointresserad i många år och läst en del böcker i ämnet.

Magnus Johansson och Marie Eriksson Johansson passade på att besöka AFU en regnig semesterdag

Det är alltid roligt med spontana besök och jag tog ett par timmar och guidade semesterfirarna i våra lokaler. Berättade om AFU, UFO-Sverige, rapporthantering med mera. Vi passade på att gå runt i fyra olika lokaler och Marie inhandlade min bok Främlingar på vår jord plus tre pocketböcker från vår antikvariska avdelning.
Som avslutning bjöd vi på en enkel fika medan Marie och Magnus bland annat berättade att de nyligen besökt Loch Ness i Skottland. Tyvärr fick de aldrig se Nessie. Marie lovade att de nu skulle börja prenumerera på UFO-Aktuellt.

En fika i AFU innan Magnus och Marie for vidare på sin semester

Efter en snabb lunch började jag bygga två Billyhyllor i biblioteket men hann knappt börja förränn Clas Svahn ringde och "störde". Nu är det alltid kul när Clas ringer och han hade som vanligt en massa nyheter att berätta, bland annat om kommande donationer av ufomaterial. Det är sånt som en arkivarie vill höra. Därefter lyckades jag få ihop hyllorna och sedan fortsätta med lite kopierings- och arkiveringsjobb i d-arkivet. I morgon, om vädret tillåter, blir det att bära hyllplan till det kommande UFO-Aktuellt-arkivet plus lite pappersarbete som vanligt. Kanske kan man kalla det ufosemester för min del.

Och så kom jag på att jag glömt gratulera två trevliga ufologer som fyllde år i går. Jörgen Granlie som hunnit bli 81 år men still going strong och UFO-Sveriges kassör Gunnar Karlsson som "bara" fyllde 64.
Grattis pojkar!

Jörgen Granlie på styrelsemöte i Norrköping 12 oktober 1996

Gunnar Karlsson vid riksstämman i Kalmar 22 maj 2010 (foto taget 21 maj)