Sunday, March 14, 2010

Fest i Norrköping

I UFO-Sveriges ledning har vi turen att ha två alldeles utmärkta kockar, Richard Andersson och Tobias Lindgren. Ända sedan riksstämman i Norrköping 2009 har vi pratat om att de skulle ordna en middag hemma hos mig. Nu slumpade det sig så bra att Gunnar Karlsson, Mats Nilsson och dottern Lina Tellander-Roxhed från Sala ville besöka AFU innan Lina får barn. Hon har hört så mycket om AFU och ville också överlämna den uppsats hon skrivit om UFO-Sverige i samband med sina Komvuxstudier på Kungsängsskolan i Sala. Så den här helgen blev en kombination av AFU-besök och fest.

Lina överlämnar sin uppsats om UFO-Sverige till AFU

Gunnar, Mats och Lina anlände till AFU strax efter ett på lördagen och började med en välbehövlig fika efter resan. Lina överlämnade sin uppsats till mig och den kommer nu att ingå i AFU:s samlingar. Därefter gjorde vi alla en rundvandring i arkivets olika lokaler. Mats Nilsson bläddrade med nostalgi i blicken bland gamla pressklipp från hans första tid i UFO-Sverige.

Mats Nilsson visar gamla pressklipp för Lina

I tur och ordning visade jag rapport- och klipparkiv, biblioteket, tidskriftssamlingen och det förenings- och personhistoriska arkivet. Både Gunnar och Mats blir i år pensionärer och de förklarade unisont att nu skulle det bli fler AFU-besök.

Gunnar, Lina och Mats i biblioteket

Väl hemkomna till min lägenhet dök så kockarna Richard Andersson och Tobias Lindgren snart upp och efter en välkomstdrink satte de igång i köket. Ljuvliga dofter spred sig till oss övriga hungriga och väntande. Det blev som vanligt en utmärkt middag. Som förrätt en egen variant av Skagentoast och till huvudrätt ryggbiff med klyftpotatis och rödvinssås. Och som avslutning glass med chocklad, kaffe och avec. Vilken tur att UFO-Sverige har sådana förmågor i sin styrelse.

Fr v Gunnar Karlsson, Richard Andersson, Tobias Lindgren, Lina Tellander-Roxhed, Mats Nilsson

Kockarna Richard och Tobias i aktion i köket

Alla enades om att strunta i schlagerfestivalen och istället tittade vi på en av mina favoritfilmer, originalversionen av Invasion of the body snatchers från 1956. Lustigt nog hade nästan ingen sett denna spännande klassiker. Efter filmen blev det gemytligt småprat till in på småtimmarna då Richard och Tobias tog sista tåget hem och vi övriga somnade mätta och nöjda.


På söndagsförmiddagen tog Gunnar, Mats, Lina och jag en promenad i den vackra vårsolen och jag passade på att visa lite av Norrköpings sevärdheter. Solen börjar faktisk värma redan och vi njöt av de vackra vyerna. Efter en sista fika hemma hos mig satte sig gänget i bilen igen för hemfärd till Sala. Det har varit en härlig helg och roligt att träffa gamla ufovänner. På sätt och vis blev det också en releasefest för min nya bok om UFO-Sveriges historia som nu äntligen är klar och skall tryckas till riksstämman i Kalmar den 22 maj.


Söndagspromenad i Norrköping. Mats, Lina och Gunnar