Sunday, June 21, 2009

Tidskrifter, tidskrifter

Har arbetat två dagar med att försöka öka tillväxtutrymmet bland AFU:s tidskrifter. Ett roligt men ganska slitsamt jobb med tanke på att vi har cirka 32.000 tidskriftshäften från hela världen i vårt rullhyllearkiv. Se förteckningen som pdf-fil här. Nu gick det inte riktigt som jag tänkt. När jag hade flyttat allt fram till amerikanska Fate magazine visade det sig att jag varit för optimistisk. Måste tömma en hel sektion till i slutet av hyllorna och gör om flytten. Nåja, jag skulle väl ha lyssnat på min lite visare kollega Anders Liljegren som föreslog det redan från början. Det är bara att ta nya tag.


AFU:s tidskriftssamling växer ständigt med inkommande samlingar från hela världen. Kollegan och vännen Clas Svahn meddelade nyligen att vi lyckats köpa 400 engelska ufotidskrifter av Philip Mantle. Samtidigt är en stor samling böcker och tidskrifter på väg från Frankrike. De ska katalogiseras och inlemmas i rullhyllearkivet så nu är det verkligen nödvändigt att öka tillväxtutrymmet.


Det är alltid fascinerande att läsa och bläddra i ufotidskrifter från olika tider och länder. De ger en bra tidsbild av vad som hänt inom uforörelsen och hur man resonerat under olika perioder och världsdelar. Tråkigt bara att språket sätter stopp för många intressanta artiklar. Ett jätteprojekt är förstås att försöka scanna så många tidskrifter som möjligt och lägga på nätet. Lyckligtvis har flera ufo-organisationer redan börjat med det arbetet. Två exempel är amerikanska MUFON UFO Journal och engelska Northern UFO News.


Med tanke på allt arbete som behöver göras i AFU är det tur att jag nu har fem veckors semester. Det kommer jag förstås inte bara att tillbringa i arkivet. Men regniga dagar är utmärkta arkivdagar. AFU har för övrigt aldrig stängt. Det finns alltid några på plats om du tänkt dig ett besök under sommaren. Slå gärna en signal först så möter vi upp.